Porvoon Akilles on johtava pyöräilyseura Suomessa

Akilles aloitti kilpapyöräilyn Suomessa ensimmäisten joukossa ja on vuonna 1912 saavutetusta piirinmestaruudesta alkaen noussut koko historian huomioon ottaen Suomen johtavaksi pyöräilyseuraksi. Akilleen pyöräilijät ovat edustaneet Suomea useissa Maailmanmestaruus- ja Olympiakisoissa. Akilles pyörittää vuosittain Suomen merkittävintä kansainvälistä pyöräilytapahtumaa Pyöräilyn Superviikonloppua Porvoossa. Superviikonlopun liitännäisenä ja esikilpailuna on TWD:n perjantaina järjestämä Fellmanin Ajo Lahdessa. Porvoossa superviikonloppu käynnistyy lauantaina Akilles-legenda Ole Wackströmin muistoajolla. Superviikonloppu huipentuu legendaariseen Porvoon Ajoon, jonka himoittuun kiinnityspalkintoon Hellracer-pokaaliin jokainen suomalainen ajaja haluaisi kaiverruttaa nimensä. Eniten kiinnityksiä Hellracer-pokaalissa on Porvoon Akilleen suurella pyöräilysankarilla Harry Hannuksella, voittoja on kaikkiaan peräti yhdeksän. Kilpailun perustajalla Akilleen Raul Hellbergillä kiinnityksiä on seitsemän. Suuria Poirvoon Ajon voittajia ovat myös Akilleen nykyinen päävalmentaja Kari Myyryläinen sekä Akilleen kasvatti, Liguigas- ja Sky-tallien ammattilaisajaja ja israelilaisen ammattilaispyöräilytallin Cycling Academyn nykyinen johtaja Kjell Carlström. Kummallakin on kuusi voittoa.

Porvoon Akilles on suomalaisen pyöräilyn legendaarinen seura, joka on tuottanut kymmenittäin suomalaisia huippuajajia. Viime vuosina Akilles on keskittynyt valmentamaan ja kasvattamaan nuoria ajajia eliittisarjaan ja seuran tavoitteena on olla Suomen paras ja menestyksekkäin seura. Strategiansa mukaisesti Akilleessa tehdään parhaillaan pitkäjänteistä työtä, jotta seura ajajineen nostetaan Suomen ykkösseuraksi pyöräilyssä ja seurasta synnytetään kehitysalusta nuorten pyöräilijöiden kehittämiseksi Suomessa aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu yrityksiä ja kumppaneita mukaan nostamaan Suomen pyöräilyä ja Akilleen jälleen maan ehdottomalle huipulle.Tänä päivänä Akilles panostaa 2000-luvun alussa Akilleen jäseneksi liittyneen päävalmentaja Kari Myyryläisen johdolla nuorten ajajien kehittämiseen omaan eliittitiimiin, jonka tavoitteena on nousta kilpailussa johtavaksi suomalaiseksi pyöräilytiimiksi vuoteen 2022 mennessä. Akilles haluaa luoda suomalaiseen pyöräilyyn kehitysalustan, jonka avulla nuoria pyöräilijöitä kehitetään aina ammattilaisuuteen saakka. Akilles kutsuu nuoria lahjakkuuksia mukaan tavoitteelliseen harjoitteluun kohti menestystä. Seuraavaksi katsotaan, miten menestys ja legendaarinen maine luotiin satojen tuhansien ajettujen kilometrien kautta.

Pyöräilyjaoston perustaminen vuonna 1911

Vuonna 1902 17. lokakuuta perustetaan Borgå Nykterhetsvänners Gymnastikklubb, BNV:s Gymnastikklubb. Seuran nimi muutetaan vuonna 1906 nimeksi Gymnastik- och idrottsföreningen Akilles ja Akilleksesta tulee itsenäinen yhdistys. Painonnosto ja paini ovat alkuaikojen ykköslajit, jalkapallo otetaan seuran ohjelmaan vuonna 1907.

Vuonna 1911 pyöräily tulee mukaan Akilleksen ohjelmaan. Vuonna 1917 shakki ja vuonna 1920 perustetaan Akilles ”hockeyklubb”, joka on jääpallojaoston edeltäjä. Nyrkkeily tuli seuran ohjelmaan ensimmäisenä seurana Suomessa vuonna 1923.

Ensimmäiset Porvoon Ajot

Historian ensimmäiset Porvoon Ajot ajettiin vuonna 1926. Porvoon Ajo syntyi samoihin aikoihin, kun ryhdyttiin järjestämään eurooppalaisia yhden päivän klassikoita. Porvoon Ajosta, Suomen vanhimmasta pyöräkilpailusta, on kasvanut suomalainen pyöräilyklassikko. Aloitteen Porvoon Ajojen järjestämiseen teki Porvoon Akilleen ensimmäinen pyöräilylegenda Raul Hellberg. Raul Hellberg oli myös ensimmäisten Porvoon Ajojen voittaja. Kilpailureitti oli mitaltaan 120 km, se ajettiin Porvoosta Helsinkiin ja takaisin. Lähtö oli Porvoon torilta. Lähdöstä seurattiin palkintotuomarien autoa aina veturitallille asti. Siitä ampaistiin sitten Helsingin maantietä pitkin Helsingin Vanhakaupunkiiin, sieltä Hämeentietä pitkin Siltasaarenkadulle, ja edelleen Unioninkatua myöden nykyiselle Helsingin Tuomiokirkolle eli ns. suurkirkolle, silloiselle Nikolainkirkolle. Senaatin torin kulmalla tehtiin täyskäännös takaisin Porvooseen. Paluu tapahtui samaa tietä Porvooseen. Porvoossa ajettiin kilpailun loppu Jokikatua, Nikolainkatua, Uutta Vuorikatua ja Aleksanterinkatua urheilukentälle, jossa oli maali.

Raul Hellberg osallistui vuonna 1928 olympialaisiin ja sijoittui maantieajossa kymmenenneksi.

Akilleksen pyöräilijät Raul Hellberg ja Helmer Munter osallistuivat pyöräilyn maailmanmestaruuskilpailujen maantieajoon vuonna 1931 Kööpenhaminassa. Hellberg sijoittui hienosti kahdeksanneksi ja Munter oli 21.

Vuonna 1948 pyöräilijä Thorvald Högström osallistui Lontoon olympialaisiin, mutta joutui keskeyttämään maantieajossa. Neljän kilometrin joukkueajossa hän sijoittui suomen joukkueessa yhdenneksitoista. Seuraavana vuonna Thorwald Högström osallistui maantieajoon Kööpenhaminan maailmanmestaruuskilpailuissa, mutta joutui keskeyttämään.

Raul Hellbergin valtakausi Porvoon Ajossa

Kilpailun perustaja aikansa huippupyöräilijä ja liikemies Raul Hellberg voitti Porvoon Ajon sen alkuvuosina kaikkiaan seitsemän kertaa vuosina 1926-1930, 1932 ja 1934. Porvoon Ajo oli alun alkaen kansainvälinen kilpailu. Ensimmäinen ulkomainen voittaja oli Nils Welin Ruotsista v. 1931. Kolmekymmentä luvun loppu ja 40-luku olivat pääosin ulkomaisten ajajien juhlaa. Arne Berg Ruotsista voitti vuosina 1935-36 ja 1938, sakaslainen HansPreiskeit vei voiton vuosina 1939-1940. Vuonna 1941 ennen jatkosodan alkua voitto meni taas Ruotsiin, kun Åke Seyffarth voitti. Porvoolainen Raul Hellberg (15.12.1900-30.10.1985) menestyi kilpapyöräilijänä ja liikemiehenä. Hän voitti 24 suomen mestaruutta, kaksi pohjoismaiden mestaruutta ja edusti Suomea Amsterdamin olympialaisissa 1928. Vuoden 1932 Los Angelesin olympialaisiin Raul Hellberg ei ehtinyt liiketoimintakiireidensä vuoksi lähteä, Hellberg oli tuohon aikaa kovassa kunnossa ja oli monesti voittanut Los Angelesissa maantieajon kultaa voittaneen ruotsalaisen Bernhard Britzin. Raul Hellberg perusti sittemmin nimeään kantavan urheiluliikkeen vuonna 1926, ja toimi monissa liike- ja järjestöelämän johtotehtävissä ja sai kauppaneuvoksen arvonimen 1964.

Jatkosota keskeytti Porvoon Ajon järjestämisen

Raskaina jatkosodan vuosina Porvoon Ajon järjestelyihin tuli tauko kolmeksi vuodeksi. Vuosina 1942-1944 ei kilpailua järjestetty.

Sodan jälkeen mainetta niitti ja monen nuoren, mm. myöhemmin Akilles-legendaksi nousseen Ole Wackströmin suureksi sankariksi nousi sodassa toisen kätensä kokonaan menettänyt Albin Andersson, joka näytti, että kovissa kilpailuissa voi menestyä ja voittaa vaikka yksikätisenä. Ole Wackströnm innostui pyöräilyyn Porvoon Akillesta edustaneen Anderssonin ihmetekojen ansiosta. Albin Andersson oli lupaava ajaja, mutta ei päässyt näyttämään kykyjään kansainvälisissä kisoissa, koska parhaat vuodet osuivat sota-aikaan. Kranaatin sirpale viilsi poikki Anderssonin käden kyynärvarren yläpuolelta talvisodassa helmikuussa 1940. Porvoolainen ei antanut periksi. Hän jatkoi uraansa pyörällä, jonka ajotanko oli tuunattu yksikätisen hallittavaksi. Ja ihme tapahtui: SM-kisoissa 1944 sotainvalidi Andersson yllätti niin asiantuntijat kuin yleisön voittamalla 75 kilometrin maantieajon Suomen mestaruuden – loppukiritaistelussa

Vuodesta 1945 alkaen 40-luvun loppu ja viisikymmentäluvun alku oli ruotsalaisten ajajien juhlaa. Ruotsalaisten voittokulun katkaisi vain kahtena vuonna Akilleen Thorvald Högström, joka otti voitot vuosina 1948 ja 1950.

50-luku, Forsblomista Wackströmiin

Vuonna 1950 pyöräilijä Nils Henriksson oli mukana maailmanmestaruuskilpailuissa Moorsledessä Belgiassa, mutta joutui keskeyttämään.

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 pyöräilijä Ruben Forsblom starttasi maantiekilpailuun, mutta joutui hänkin keskeyttämään. Nils Henriksson puolestaan osallistui 4 km ratakilpailuun ja sijoittui viidenneksitoista.

Cyklisten Nils Henriksson deltog vid OS i Helsingfors i lag banan 4km där han blev 15. Saman vuoden Luxenbourgin maailmanmestaruuskilpailuissa pyöräilijä Nils Henrikssonin epäonni jatkui , kun hän joutui keskeyttämään.

Vuoden 1953 Luganon maailmanmestruuskilpailuissa pyöräilijät Ruben Forsblom ja Nils Henriksson osallistuivat maantieajoon. Forsblom sijoittui sijalle 47 ja Henriksson keskeytti. Vuoden 1956 maailmanmestaruuskilpailut pidettiin jälleen Kööpenhaminassa, jossa Nils Henriksson joutui keskeyttämään maantieajon. Ruben Forsblom ajoi vuonna 1954 Porvoon Ajon alkuperäisen reitin ennätysajan.

Ole Wackström osallistui Hollannissa Zandvoortin maailmanmestaruuskilpailuihin vuonna 1959, mutta joutui keskeyttämään. Seuraavan vuoden maailmanmestaruuskisoissa Sachseringissä Saksassa Ole Wackström oli jälleen mukana ja sijoittui maantieajossa sijalle 62 ja 4 kilometrin rata-ajossa sijalle 25.

60-luku, Ole Wackströmin vuosikymmenen

Vuonna 1961 pyöräilijä Kaj-Uno Johansson sijoittui Sveitsin Bernin MM-kisoissa 69. maantieajossa.Vuoden 1967 Hollannin Heerlenin MM-kisoissa pyöräilijät Ole Wackström, Yngve Tallsten, Eero Karhu osallistuivat kisaan mutta eivät sijoittuneet. Eero Karhu ja Ole Wackström keskeyttivät maantiekisan. Ole Wackström oli kuitenkin 21. neljän km rata-ajossa. Lisäksi Yngve Tallsten ja Ole Wackströn olivat mukana myös paritempossa.Meksikon olympialaisissa vuonna 1968 Ole Wackström sijoittui 57. maantiekilpailussa ja oli 16. 4 km rata-ajossa. Suomen joukkueessa Wackström sijoittui sijalle 19 joukkuetempossa.

Porvoon Ajossa Akilleen ajajien ja Harry Hannuksen kultakausi

Seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana vuosina 1953-1983 voitot tulivat yhtä vuotta lukuun ottamatta Suomeen, vain v. 1956 voitto meni Ruotsiin. Tähän ajanjaksoon ajoittuu myös Akilleen ajajien kulta-aika Porvoon Ajon historiassa. Akilleen ajajista voiton ottivat: 1953 Nisse Henriksson, 1954 Ruben Forsblom, 1955 Juhani Marttinen, 1962 Kaj-Uno Johansson, 1963 Eero Karhu, 1967 Pertti Karhu, 1968 Ole Wackström.

Sitten seurasikin Porvoon Ajon kaikkien aikojen voittajan Akilleen Harry Hannuksen valtakausi: 1972 Harry Hannus, 1973 Harry Hannus, 1974 Harry Hannus, 1975 Harry Hannus, 1976 Harry Hannus, 1977 Harry Hannus, 1978 Harry Hannus, 1979 Patrik Wackström, Akilles ja jälleen 1980 Harry Hannus, ja vielä vuonna 1983 Harry Hannus. Hannus voitti Porvoon Ajon kaikkiaan yhdeksän kertaa.

70-luku

Harry Hannus osallistui vuonna 1970 maantiekilpailuun Leicesterin maailmanmestaruuskilpailuissa Iso-Britanniassa. Hannus valitettavasti diskvalifioitiin. Joukkuetempossa Suomen joukkue sijoittui viidenneksitoista. Vuonna 1971 Mendrision maailmanmestaruuskilpailuissa Sveitsissä Harry Hannus sijoittui maantieajossa kahdenneksitoista ja Ole Wackström oli 89. Joukkuetempossa he sijoittuivat Suomen joukkueessa kymmenenneksi.

Vuonna 1971 seuran nimi muutetaan nimeksi Borgå Akilles- Porvoon Akilles.

Ole Wackström ja Harry Hannus osallistuivat Munchenin olympiakisoihin vuonna 1972. Molemmat joutuivat keskeyttämään maantiekisan. Joukkuetempossa Suomen sijoitus oli 18.

Vuonna 1973 Harry Hannus sijoittui hienosti kuudenneksi maantieajossa Espanjan San Sebastianissa ajetuissa maailmanmestaruuskisoissa. Lisäksi hän sijoittui 14. 4 km rata-ajossa, Lasse Munther joutui keskeyttämään maantieajon junioreiden EM-kisoissa Munchenissa. Seuraavana vuonna 1974 Harry Hannus oli 21. maantieajossa ja 17. på 4 km rata-ajossa Montrealin MM-kisoissa. Magnus Mansner ja Lasse Munther osallistuivat junioreiden EM-kisoihin Varsovassa.

Vuoden 1975 MM-kisat ajettiin Liegessä. Harry Hannus keskeytti maantieajon ja sijoittui 13. 4 km rata-ajossa. Junioreiden EM:ssä Suomea edusti Akilleksen joukkue Patrick Wackström, Magnus Mansner, Frank Högström ja Peter Backman : Joukkue sijoittui 21. joukkuetempossa.

Montrealin olympialaisissa vuonna 1976 Harry Hannus sijoittui 20. maantiekisassa ja 12. 4 km rata-ajossa. Patrick Wackström sijoittui 12. maantiekisassa ja 20. 3 km rata-ajossa junioreiden EM-kisoissa Goikissa Hollannissa.Venezuelan San Cristobalin MM-kisoihin vuonna 1977 osallistuivat Harry Hannus, Patrick Wackström ja Magnus Mansner. Hannus sijoittui hienosti neljänneksi maantieajossa ja oli 13 4 km ratamatkalla. Wackström ja Mansner keskeyttivät maantieajon. Patrick Wackström oli 19. 1 km rata-ajossa. Neljän kilometrin joukkueajossa Suomen joukkue, Harry Hannus ja Patrick Wackström tulivat sijalle 13.

Nürnburgringin ja Münchenin MM-kisoissa vuonna 1978 Harry Hannus, Patrick Wackström ja Sixten Wackström menestyivät seuraavasti: Harry Hannus sijoittui 13. maantiekilpailussa ja 12. maantieparitempossa yhdessä Patrickin kanssa. Patrick Wackström sijoittui maantieajossa 89. ja neljän kilometrin joukkueajossa yhdessä veljensä Sixtenin kanssa kuudenneksitoista. blev 89. Sixten Wackström oli lisäksi 24. kilometrin rata-ajossa. Samana vuonna junioreiden maailmanmestaruuskisoissa Sixten Wackström sijoittui hienosti 7. maantiekilpailuissa, viidenneksi 3 kilomterin rata-ajossa sekä 12. kilometrin rata-ajossa New Yorkissa Yhdysvalloissa.

Vuoden 1979 MMkisoissa Valkenburgissa Alankomaissa Harry Hannus, Patrick Wackström, Sixten Wackström ja Magnus Mansner taistelivat niin maantiellä kuin radallakin. Harry Hannus oli 15. ja Magnus Mansner 85. maantieajossa. Joukkuetempossa Suomen joukkue Harry Hannus, Patrick ja Sixten Wackström sijoittuivat 15. Sixten Wackström tuli 21. jaPatrick Wackström 27. 4 km rata-ajossa, ja joukkueajossa Patrick ja Sixten olivat kuudensiatoista Sixten sijoittui vielä 18. yhden kilometrin rata-ajossa.

1980-1989

Harry Hannus, Patrick Wackström ja Sixten Wackström osallistuivat vuonna 1980 Moskovan Olympialaisiin. Hannus sijoittui 12. maantiekilpailussa, Sixten Wackström joutui keskeyttämään. Joukkuentempossa Hannus ja Wackströmine veljekset olivat seitsemänsiä. Neljän kilometrin tat-ajaossa Sixten oli 11.

Seuraavana vuonna 1981 Patrick Wackström, Sixten Wackström ja Magnus Mansner osallistuivat Prahan ja Brno MM-kisoihin. Joukkuetempossa he muodostivat Suomen joukkueen ja sijoittuivat 17. Neljän kilometrin ratakisassa Sixten 17 ja Patrick W 24. Joukkueajon neljällä kilometrilla veljekset olivat sijalla 11.

Vuoden 1982 MM-kisat pidettiin Leicesterissä. Harry Hannus sijoittui maantiekilpailussa 36, Patrick Wackström keskeyttiJoukkuetempossa suomen joukkue Hannus ja Patrick Wackström joutui keskeyttämään. 4 km rata-ajossa Sixten Wackström oli 28. Neljän kilometrin joukkueajossa Suomen joukkueen muodostivat veljekset Patrick ja Sixten ja sijoittuivat 16.

1983 pyöräilijät Harry Hannus, Patrick Wackström, Sixten Wackström ja Iris Karhu osallistuivat MM-kisoihin Sveitsin Zürichissa ja Alterheimissä. Joukkuetempossa suomen joukkue Harry Hannus, Patrick ja Sixten Wackström olivat sijalla 11. Hannus ja veljekset Wackström joutuivat keskeyttämään maantiekilpailun.

Los Angelesin olympiakisoihin 1984 osallistuivat Akilleksen pyöräilijöistä tuttu kolmikko Harry Hannus, Patrick Wackström ja Sixten Wackström. Harry Hannus oli maantiekilpailun 31. ja Patrick Wackström 38.Joukkuetempossa Akilleksen kolmikko oli 13. Sixten Wackström oli 4 km ratakisassa 20.

Patrick Wackström osallistui MM-kisoihin Bassanossa ja Giavera del Montellossa Italiassa 1985. Joukkuetempossa Suomen joukkuen ja Patrick sijoittuivat sijalle 19. Maantiekilpailun Patrick joutui keskeyttämään. Samoissa kisoissa naisten maantiekilpailussa Iiris Karhu sijoittui 65. Kimmo Karhu puolestaan osallistui junioreiden MM-kisoihin Stuttgartissa ja sijoittui 74. maantiekilpailussa.

Vuonna 1986 Kimmo Karhu osallistui junioreiden MM-kisoihin Marokossa ja oli maantieajossa 101.

Suurten voittajien Kari Myyryläisen ja Kjell Carlströmin aika Porvoon Ajossa

Vuonna 1984 Ruotsi palasi voittokantaan, kun Erik Nyholmer otti voiton. Ruotsiin menivät myös vuosien 1986 ja 1987 voitot Peter Jonssonin ottaessa voitot. Nuori Kari Myyryläinen otti ensimmäisen kuudesta voitostaan v. 1985. Myyryläinen voitti myös 1988, 1989, 1992, 1995 ja 1996. Akilleen ajajia ei ole voittajien joukossa nähty sitten vuoden 1983, mutta Akilleen eri seuroja edustaneet kasvatit ovat kuitenkin voittaneet Porvoon Ajon useasti kärjessä hienon ammattilaisuran tehnyt Kjell Carlström vuosina 1998 TuUL;n paidassa, 2001, 2002, 2003, 2009 ja 2011. Carlström edusti tuolloin viimeaikojen suomalaista mahtitiimiä TWD-Länkeniä. Akilleen kasvatti Oscar Stenström, TuUL voitti v. 1999 ja Marek Salermo vuosina 2005 ja 2008.

Aivan viime aikoina voittajia tullut tasaisesti Suomesta ja ulkomailta. Ulkomaisista voiton ottivat Alexander Gingsjö, Ruotsista 2010 , 2012 Janek Tombak, Virosta, 2015 TWD-Länkeniä edustanut Ben Carman, Australiasta ja vuoden 2017 voittaja Sebastiaan Pot, Alankomaista. Vuonna 2018 voitto meni Viroon Peeter Pungin voittamana. Vuonna 2019 saatiin pitkästä aikaa porvoolainen voittaja ja Akilleen kasvatti ja Kerkkoon oma poika Joonas Henttala otti selvän voiton. Henttala edusti IBD Cyclingiä ja ammattilaistalliaan Team Novonordiskiä.

Porvoon Ajon on loistava pitkää historiaa juhlittiin vuonna 2018 ajojen 90. juhlavuonna. Porvoon Ajoa kunnioitettiin uudella upealla palkinnolla, johon kaikki vanhat ja tulevat voittajat kaiverruttavat nimensä. Palkinnon nimeksi tuli kilpailun perustajaa ja hänelle 30-luvulla valmistettua Helracer-pyörää kunnioittaen. Kiihkeästi tavoitellun palkinnon nimeksi tuli Hellracer-palkinto.

Palkinnon on suunnitellut tamperelainen Jyrki Karvinen, joka on koulutukseltaan kultaseppämestari. Mestaritutkinnon hän suoritti vuonna 1988 ja gemmologian perustutkinnon vuonna 1986. Hän omistaa yhdessä vaimonsa kiviseppä Arja Karvisen kanssa Tampereen Kulta- ja Jalokivipaja Oy:n. Oman työnsä ohella hän on vuodesta 2007 toiminut päätoimisena tuntiopettajana ja kultasepän ammattitutkinnosta vastaavana Tyrvään käsi- ja taideteollisuus oppilaitoksessa. Jyrki Karvinen on tullut tunnetuksi mm. SM-Liigan Kanada-maljan, ”Pojan” alkuperäisen kopion tekijänä ja sen kunnossapitäjänä mestaruusjuhlien jälkeen. Hän huoltaa ja korjaa myös Suomen Jääkiekkomuseon palkintoesineitä. Karvinen on tehnyt myös Kalle Kaiharin teettämänä Tampere-talon laulelmakilpailun kiinnityspalkinnon, Näsinneulan pienoismallin.

Legendaarisen ja Suomen kovimman kilpailun Porvoon ajon voittajat – Borgåloppets vinnare.

  • 1926 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1927 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1928 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1929 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1930 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1931 Nils Welin, SWE.
  • 1932 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1933 Thor Porko, GIF.
  • 1934 Raul Hellberg, Akilles.
  • 1935 Arne Berg, SWE.
  • 1936 Arne Berg, SWE.
  • 1937 Arne Koivisto, CK-36.
  • 1938 Arne Berg, SWE.
  • 1939 Hans Preiskeit, GER.
  • 1940 Hans Preiskeit, GER.
  • 1941 Åke Seyffarth, SWE.
  • 1942 Inga tävlingar under krigen.
  • 1943 Inga tävlingar under krigen.
  • 1944 Inga tävlingar under krigen.
  • 1945 Harry Jansson, SWE.
  • 1946 Rolf Bernheim, SWE.
  • 1947 Vilgot Bodin, SWE.
  • 1948 Thorvald Högström, Akilles.
  • 1949 Olle Wickholm, SWE.
  • 1950 Thorvald Högström, Akilles.
  • 1951 Bengt Fröbom, SWE.
  • 1952 Bengt Fröbom, SWE.
  • 1953 Nils Henriksson, Akilles.
  • 1954 Ruben Forsblom, Akilles.
  • 1955 Juhani Marttinen, Akilles.
  • 1956 Ronald Ström, SWE.
  • 1957 Aatos Sivén, IK-32.
  • 1958 Paul Nyman, P-P.
  • 1959 Juhani Pirskanen, HV-V.
  • 1960 Unto Hautalahti, NivU.
  • 1961 Unto Hautalahti, NivU.
  • 1962 Kaj-Uno Johansson, Akilles.
  • 1963 Eero Karhu, Akilles.
  • 1964 Raimo Honkanen, TuUL.
  • 1965 Olavi Aalto, Master.
  • 1966 Raimo Honkanen, TuUL.
  • 1967 Pertti Karhu, Akilles.
  • 1968 Ole Wackström, Akilles.
  • 1969 Raimo Suikkanen, LaPy.
  • 1970 Mauno Uusivirta, TuUL.
  • 1971 Kalevi Eskelinen, P-T.
  • 1972 Harry Hannus, Akilles.
  • 1973 Harry Hannus, Akilles.
  • 1974 Harry Hannus, Akilles.
  • 1975 Harry Hannus, Akilles.
  • 1976 Harry Hannus, Akilles.
  • 1977 Harry Hannus, Akilles.
  • 1978 Harry Hannus, Akilles.
  • 1979 Patrick Wackström, Akilles.
  • 1980 Harry Hannus, Akilles.
  • 1981 Risto Niemi, TaSi.
  • 1982 Risto Niemi, TaSi.
  • 1983 Harry Hannus, Akilles.
  • 1984 Erik Nyholmer, SWE.
  • 1985 Kari Myyryläinen, HyPo.
  • 1986 Peter Jonsson, SWE.
  • 1987 Peter Jonsson, SWE.
  • 1988 Kari Myyryläinen, Reynolds.
  • 1989 Kari Myyryläinen, LeGo.
  • 1990 Juha Kakko, RantaP.
  • 1991 Tapio Niemi, TY.
  • 1992 Kari Myyryläinen, HyPo.
  • 1993 Pasi Hotinen, HyPo.
  • 1994 Peep Mikli, EST.
  • 1995 Kari Myyryläinen, TuUL.
  • 1996 Kari Myyryläinen, TuUL.
  • 1997 Esa Skyttä, TuUL.
  • 1998 Kjell Carlström, TuUL.
  • 1999 Oscar Stenström, TuUL.
  • 2000 Andrus Aug, TuUL.
  • 2001 Kjell Carlström, IF Länken.
  • 2002 Kjell Carlström, TWL.
  • 2003 Kjell Carlström, TWL.
  • 2004 Jussi Veikkanen, TWL.
  • 2005 Marek Salermo, CCH.
  • 2006 Mika Nieminen, LaKa.
  • 2007 Mika Nieminen, LaKa.
  • 2008 Marek Salermo, Team Velosport.
  • 2009 Kjell Carlström, TWL/ Liquigas.
  • 2010 Alexander Gingsjö, SWE.
  • 2011 Kjell Carlström, TWL/Sky Procycling.
  • 2012 Janek Tombak, EST.
  • 2013 Paavo Paajanen, TWL.
  • 2014 Matti Manninen, KoiI/Bliz Merida.
  • 2015 Ben Carman, TWL/AUS.
  • 2016 Samuel Pökälä, TWL.
  • 2017 Sebastiaan Pot, West-Frisia/NED.
  • 2018 Peeter Pung, Cycling Tartu/EST.
  • 2019 Joonas Henttala, IBD Cycling/Team Novonordisk